A vadonatúj IONIQ 5 N

Jegyzetek
Hyundai IONIQ 5 N vegyes ciklusú üzemanyag-fogyasztás: 0,0 l/100 km, vegyes ciklusú CO2-kibocsátás:0,0 g/km (WLTP)   A feltüntetett energia-felhasználási és károsanyag-kibocsátási adatok a könnyű gépjárművek világszerte összehangolt tesztfolyamata (WLTP) szerint kerültek meghatározásra. Ahol az értékeket tartományként tüntetjük fel, ott nem egy bizonyos járműről, hanem különböző felszereltségi szintekről van szó. A műszaki adatok régiótól és kiviteltől függően eltérőek lehetnek.   Az új személygépkocsik üzemanyag-fogyasztására és CO2-kibocsátására vonatkozó, hivatalos adatokról további tájékoztatást talál az összes értékesítési ponton, illetve a DAT-ból ingyenesen beszerezhető „Új gépkocsik üzemanyag-fogyasztására, CO2-kibocsátására és elektromosenergia-fogyasztására vonatkozó útmutató” című kiadványban.

 

01      Hyundai N: Namyangban született, a Nürburgringen csiszoltuk tökéletesre

Az ‘N’ egyrészt a Hyundai Motor globális kutatás-fejlesztési központjára utal, amely a dél-koreai Namyang kerületben működik, és ahol az N alapötlete megszületett; másrészt a Nürburgringre, ahol a Hyundai európai tesztközpontja is működik, és ahol az N modelleket finomhangoltuk és teszteltük. Namyang és a Nürburgring szoros együttműködéséből született meg a kiemelkedő vezetési élményt célzó N márka. A sikánt is jelképező 'N' logó ezt testesíti meg – olyan dinamikus járműre utal, amely élvezetesen vezethető –, és a tökéletes vezetési élmény ígéretét nyújtja.

Nürburgringi tesztközpont

A kezdetektől a Nürburgring ad otthont az N márka sportos technológiáit finomító tevékenységeknek. Az ikonikus Nürburgring-Nordschleifét a világ egyik legtechnikásabb versenypályájaként tartják számon. A 73 kanyarral tűzdelt, 20 832 méteres Nordschleife motorsport-létesítményként is működik, és ilyen minőségében otthont ad a Hyundai Motor saját tesztközpontjának, amelyet a Hyundai Motor Europe műszaki központ üzemeltet.

A Hyundai Motor itt végzi gyorsított tartóssági vizsgálatainak jelentős részét. A teszteken részt vevő nagyteljesítményű járművek legalább 480 kört tesznek meg a Nürburgringen, száraz és nedves aszfalton egyaránt. Ezzel mindössze 10-12 hét leforgása alatt szimulálható akár 180 000 kilométernyi, kíméletlen igénybevétel – azaz egy átlagos autó teljes élettartama. A folyamatosan váltakozó intenzív gyorsítás, kemény lassítás és extrém kanyarvétel teljesítőképességük határára juttatja az autókat, míg a különböző útfelületek és a változó kerékdőlés a legkedvezőtlenebb körülmények között is maximális teljesítményt biztosítanak.

Namyang K+F központ

A dél-koreai Hwaseongban 1995-ben létrehozott, jelenleg 14 ezer kutatót és fejlesztőt foglalkoztató Namyang K+F központ a Hyundai Motor globális kutatás-fejlesztési hálózatának szíve. A 3,3 millió négyzetméteren elterülő létesítmény számos tervező és fejlesztő központot, hajtáslánc részleget, verseny- és tesztpályát, aerodinamikai és akusztikai méréseket lehetővé tevő szélcsatornát, valamint környezeti K+F egységet tartalmaz. Namyangban 34 út található, köztük az ‘Area C’ : egy 4,5 kilométeres, nagysebességű versenypálya. Az összesen 70 kilométernyi útszakaszt felvonultató terület a Hyundai N spirituális otthona.

02      A villamosítás új korszaka

A Hyundai az elektromos mobilitási piac vezető szereplőjévé kíván emelkedni. Az ehhez a célhoz vezető úton fontos mérföldkő az IONIQ 5 N, amely valóra váltja az érzelmektől fűtött zéró károsanyag-kibocsátású mobilitás álmát. Az N márka három, motorsportból átemelt teljesítmény-oszlopát — Corner Rascal viselkedés, versenypálya-alkalmasság, mindennapi sportautó — a kezdetektől érvényesnek tekintettük az N márka villamosítási stratégiájának kidolgozása során.

Az N márka 2015-ben fogalmazta meg az autóvezetés iránt rajongó ügyfelek új generációjának szánt, fenntartható jövőről alkotott elképzeléseit, amikor bemutatta az N 2025 Vision Gran Turismo tanulmányautót. Az N villamosítási stratégiája az RM20e prototípussal és a Veloster N ETCR versenyautóval vette kezdetét. Az N márka 2022-ben mutatta be az RN22e gördülő laboratóriumot, előkészítve az N márka villamosítás terén szerzett tapasztalatának átültetését a márka első sorozatgyártású elektromos sportmodelljébe, az IONIQ 5 N típusba.

Az N márka célja a kiemelkedő vezetési élmény biztosítása. Fokozottan igaz ez a márka villamosított típusaira, amelyekkel a fenntartható sportosság terén kíván úttörő, új mércét állítani a Hyundai N. Az N értékeknek és az E-GMP platformra épülő, eredendően tágas és megfizethető modelleknek az integrálása a remények szerint kibővítheti a márka ügyfélkörét, és új piacokat nyithat meg az N számára, anélkül, hogy kompromisszumot kellene kötni a márka alapvető hitvallása terén: azaz, hogy olyan autókat kínálunk, amelyek kiemelkedő mindennapi használati értékük mellett kiváló kanyarvételi tulajdonságokkal és pályaalkalmassággal rendelkeznek.

03      A teljesítmény és a fenntarthatóság találkozása

Az IONIQ 5 N dinamikus, egyedi dizájnja túlmutat az egyszerű esztétikumon: minden optikai elem egyben funkcionális szereppel is bír. Az IONIQ 5 N formai elemei kulcsszerepet játszanak a modell sportosságában, aerodinamikai és fékteljesítményében; a dizájn csökkenti a modell energiafelhasználását, fokozza annak praktikumát, és magasabb szintre emeli az általa kínált vezetési élményt.

Az IONIQ 5 N számos teljesítmény-fokozó külső formai jeggyel bír. Az exkluzív első N lökhárító funkcionális rácsozattal, légfüggönyökkel, valamint aktív elülső csappantyúkkal szolgálja a még jobb áramlástani teljesítményt. Hátul légterelő, diffúzor, valamint légkivezető nyílások hangsúlyozzák a modell sportosságát, egyben javítják annak aerodinamikai jellemzőit. Az első lökhárító alsó részén körbefutó légterelő perem egyrészt az ültetett futóműre, másrészt az autó sportos karakterére emlékeztet.

Az N modell karosszériájának arányaiban is eltér az IONIQ 5-től: alacsonyabb és szélesebb, kerekei pedig nagyobb átmérőjűek. Az IONIQ 5 N agresszív kiállását a lökhárítók új rajzolata is megerősíti: a módosítás nyomán elöl 25, hátul 55 milliméterrel hosszabb az autó. 20 mm-rel alacsonyabb, a szélesebb abroncsok miatt a kerékíveknél 50 mm-rel szélesebb, a modell hosszúsága pedig 80 mm-rel nőtt, köszönhetően a hangsúlyosabb diffúzornak. Ezt a hatást erősítik a kiemelkedő rugózási komfortot és vezethetőséget biztosító, versenypályán is kiválóan tapadó, 275/35 R21 méretű Pirelli P Zero abroncsokkal szerelt, 21 colos kovácsolt alumínium sport-keréktárcsák is.

Az első és a hátsó felfüggesztést az alapoktól kezdve újraterveztük. A geometriát úgy optimalizáltuk, hogy harmonizáljon a sportabroncsokkal, míg az üléshelyzet (és ezáltal a tömegközéppont) mélyebbre süllyesztése ideális vezethetőséget eredményezett. Az IONIQ 5 N tízféle karosszériaszínben rendelhető, köztük két, kizárólag a Hyundai N modelleknél elérhető árnyalatban (magasfényű Performance Blue és matt Performance Blue.) Az elektromos Hyundai N modellcsalád új kontraszt-színe a feltűnő matt Luminous Orange. Főszerepet játszik a fenntarthatóság: olyan környezetbarát anyagokkal találkozhatunk a fedélzeten, mint az újrahasznosított papírból készített ajtóbetétek (amelyek maguk is újrahasznosíthatók); a cukornád alapú bio-PET fonalak; az újrahasznosított PET-palackokból készített PET fonalak; a cukornád alapú bio-TPO anyagok; vagy a környezetbarát kidolgozású bőrkárpitok. Ezeken túlmenően a modell újrahasznosított gumiabroncsokból kinyert festékanyagot, valamint újrahasznosított alapanyagból gyártott Alcantara ülésszövetet is alkalmaz, még inkább kihangsúlyozva a Hyundai környezetbarát gyakorlatok iránti elhivatottságát.

Hátul az exkluzív N légterelő, valamint az említett narancssárga kontrasztokkal díszített diffúzor és légkivezető nyílás optimalizálja a légáramlást, és ezáltal a jármű aerodinamikai teljesítményét. Ezek a részletek egyrészt felhívják a figyelmet az IONIQ 5 N sportos kvalitásaira, másrészt még agresszívabbá teszik megjelenését. A hátsó légterelőbe integráltuk az N márka specialitását: a háromszögletű harmadik féklámpát. Az IONIQ 5 N diffúzorában, szintén középen helyezkedik el a hátsó ködlámpa, különösen sportossá téve az autó megjelenését. A csomagtérajtó alatt egyedi N lökhárító-borítást találunk: a fekete felületet kockás zászló mintázatú, fényvisszaverő grafika díszíti. A kilátást hátsó ablaktörlő segíti. A kockás zászlót idéző dizájn – az IONIQ 5 parametrikus pixel világításának motorsport hangulatú átirata – több ponton is megjelenik, a küszöbbetétektől kezdve a fém pedálokon át a lábtámaszig, rávilágítva az N márka motorsportban gyökerező szellemiségére. Elöl és hátul sík Hyundai emblémák találhatók.

Karosszériaszínek:

  • Az IONIQ 5 N tízféle színben rendelhető:
    • Abyss Black gyöngyház
    • Ecotronic Grey gyöngyház (öko-koncepció, bambusz-faszénből kinyert színezőanyaggal)
    • Ecotronic Grey matt (öko-koncepció, bambusz-faszénből kinyert színezőanyaggal)
    • Atlas White fényes
    • Atlas White matt
    • Cyber Grey metálfény
    • Performance Blue fényes (exkluzív N karosszériaszín)
    • Performance Blue matt (exkluzív N karosszériaszín, az IONIQ 5 N kiemelt árnyalata)
    • Gravity Gold matt
    • Soultronic Orange gyöngyház

  • Az új elektromos N kontraszt-szín a matt Luminous Orange.

Az IONIQ 5 N belső terének kialakítása versenykoncepciót követ: prioritást élvez az optimális vezetői ergonómia, amelyről a mélyebb üléshelyzetet eredményező N kagylóülések, az új, speciális üzemmód-kapcsolókkal szerelt, exkluzív N kormánykerék, valamint a csak ennél a modellnél megtalálható, rögzített padlókonzol gondoskodik. A pixel-mintázatú üléshuzat kétféle kivitelben rendelhető: az egyik szövet és környezetbarát bőr kombinációja, a másik újrahasznosított alapanyagból gyártott Alcantarát társít bőrrel.

Az utastér az N családtagoktól megszokott környezetet mutatja, olyan N-specifikus részletekkel, mint a kormánykerék, az ülések, a küszöbvédő betétek vagy a fém pedálok: minden az optimális versenypálya-használatot támogatja. Az újonnan tervezett N kormánykeréken első ízben jut hangsúlyos szerephez az N márkalogó. Az itt elhelyezett, a vezető igényei szerint elrendezett N gombokról állítható be a kívánt üzemmód. Ezek az üzemmódok testre szabhatók, mindegyik gombhoz különféle kombinációk társíthatók, így a pilóta a legteljesebb mértékben kiaknázhatja az IONIQ 5 N élvezetes vezethetőségét. A három óránál található N Grin Boost (NGB) gomb ösztönösen elérhető, azonnali hozzáférést biztosít a maximális gyorsítóképességhez, ami tíz másodpercre még magasabb szintre emeli a vezetés élményét. Az N e-shift és N Pedál funkciók aktiválására szolgáló füleket optimálisan helyezték el, azokat a vezető ujjaival könnyen eléri. Amikor ezek a funkciók nem aktívak, a fülek a regeneratív fékrendszer erősségének beállítására szolgálnak.

Az IONIQ 5 N középkonzolját versenypálya-használatra optimalizáltuk: az eltolható könyöklő mellett térdpárnázatot, valamint lábszártámaszt is kapott. A középső kartámasz gondosan megtervezett pozíciójának köszönhetően sportos vezetésnél nem akadályozza a vezető szabad mozgását, ugyanakkor kényelmes utazás során optimális megtámasztást kínál. A konzol alsó részének meghosszabbítása merevebbé teszi a szerkezetet, ami ugyancsak elősegíti a sportos vezetést. A mindennapi használat követelményeit szem előtt tartva USB-C töltőaljzat, vezeték nélküli telefontöltő, valamint pohártartók is találhatók ugyanitt. Az N ülések hangsúlyos párnázatukkal még az éles kanyarvétel során fellépő, intenzív oldalirányú gyorsulások esetén is határozottan tartják az alsó- és felsőtestet, így a pilóta minden körülmények között stabil, optimális testhelyzetben vezethet. Az N ülések mintegy 20 mm-rel mélyebben helyezkednek el, mint az alapkivitelű ülések: ezeket kifejezetten az intenzív versenypálya-alkalmasságot kereső ügyfelek számára fejlesztettük ki. Az üléseket elöl és hátul egyaránt az N embléma díszíti, elöl köszöntő világítással. Az ülések kétszínű kivitele a hátsó üléseken is megjelenik.

Az N modellekre jellemző vezetési stílushoz igazodva az IONIQ 5 N pedáljait úgy alakítottuk ki, hogy a motorsport jellegű felhasználás során (túlkormányzottság, drift), mindkét pedál egyidejű használata esetén se csússzon le róluk a vezető lába. A lábtámasz elősegíti a mindenkori stabil üléshelyzet fenntartását, akár intenzív lassítás során is. A pedál optimalizált kialakítása révén támogatja a ballábféket.

Az IONIQ 5-höz hasonlóan az IONIQ 5 N fedélzetén is fenntartható anyagokkal találkozunk, az újrahasznosított papírból készített ajtóbetétektől kezdve a cukornád alapú bio-PET szöveteken át az újrahasznosított PET-palackokból készített fonalakig, a cukornád alapú bio-TPO anyagoktól a környezetbarát kidolgozású bőrkárpitozásig. Az IONIQ 5 N ezek mellett újrahasznosított gumiabroncsokból kinyert festékanyagot, valamint újrahasznosított alapanyagból gyártott Alcantara ülésszövetet is kínál.

Belső színek és üléskárpitok:

  • Fekete, Performance kék díszítő részletekkel

04      Az IONIQ 5 N hajtáslánca: elektromos teljesítmény, precíziós tervezés

Az IONIQ 5 N a legújabb generációs, 84,0 kWh kapacitású akkumulátort két darab 21 000/perc maximális fordulatszámra képes villanymotorral társítja. Ez a párosítás 448 kW / 609 LE csúcsteljesítményt és 740 Nm nyomatéki csúcsot (az NGB funkció aktiválásakor 478 kW / 650 LE, illetve 770 Nm) eredményez. Ebben kulcsszerepet játszik a hátsó villanymotor kétfokozatú invertere, amely nagy terhelés mellett fokozott teljesítményt, csekély terhelésnél pedig takarékos üzemet biztosít.

A modell végsebessége 260 km/óra, álló helyzetből 3,5 (NGB esetén 3,4) másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. A tisztán elektromos hajtáslánc hatótávolsága 448 kilométer (WLTP).

Rendelhető motorok:

Új generációs, 84,0 kWh kapacitású akkumulátor

  • Motorteljesítmény:                     448 kW/609 LE; 478 kW/650 LE (NGB)
  • Forgatónyomaték:                     740 Nm; 770 Nm (NGB)
  • Végsebesség:   260 km/óra

További részletek a műszaki adatok dokumentumban találhatók.

05      Az N márka három teljesítmény-oszlopa: Corner Rascal

Ami az IONIQ 5 N kanyarvételi képességeit illeti, a fejlett menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszerek fokozott vezetési élményt biztosítanak. A továbbfejlesztett vázszerkezet, valamint a villanymotorok és az akkumulátor módosított rögzítése kiemelkedő oldalirányú szilárdságot eredményeznek. Az integrált hajtótengelyeket (IDA) megerősítettük, hogy elviseljék az erősebb villanymotorok nagyobb forgatónyomatékát. A nagyteljesítményű fékrendszer hihetetlen lassítást biztosít. A műszaki részleteken túlmenően az IONIQ 5 N sportos formavilága, exkluzív ülései és megerősített kormányoszlopa közvetlenebb irányíthatóságot, fokozott megtámasztást és precízebb kormányreakciókat biztosítanak, és ezáltal olyan vezetési élményt szavatolnak, amely magabiztos, izgalmas kanyarvételt tesz lehetővé.

Az IONIQ 5 N menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszerei szorosan együttműködve segítenek a vezetőnek fenntartani a driftet, ezáltal lélegzetelállító vezetési élményt biztosítva. Ezeknek a Corner Rascal képességeknek a megalapozásaként nem kevesebb mint 42 kiegészítő hegesztési ponttal és 2,1 méternyi extra ragasztóanyag felhasználásával növeltük a nyers karosszéria szilárdságát. A villanymotor és az akkumulátor rögzítési pontjait megerősítettük, növeltük az első és hátsó segédvázak oldalirányú merevségét. Az elöl és hátul alkalmazott, integrált hajtótengelyeket (IDA) megerősítettük, hogy elviseljék az erősebb villanymotorok nagyobb forgatónyomatékát. A féltengelyek a keréktárcsákkal együtt a rugózatlan tömeg csökkentésében is szerepet játszanak.

Az IONIQ 5 N házon belül tervezett, 21 colos, kistömegű kovácsolt alumínium keréktárcsákat kapott, amelyekre rendkívül jól tapadó, 275/35 R21 méretű Pirelli P Zero abroncsokat szereltek. Ez a kombináció jobb rugózási komfortot és vezethetőséget kínál, és versenypályán is kiváló tapadást biztosít. A nagyteljesítményű fékrendszer elöl 400, hátul 360 mm-es tárcsákat alkalmaz. A könnyített anyagösszetételű, hibrid felépítésű tárcsák, a négydugattyús monoblokk első féknyergek, a nagy súrlódási együtthatójú fékbetétek, valamint a kialakított légterelők jobb hőtűrést, hatékonyabb hőelvezetést biztosítanak. Az autó erőteljes regeneratív fékrendszeréhez a motorsport kínált ihletet; a rendszer állandó fékteljesítményt és kiemelkedő hőszabályozást szavatol, feleslegessé téve a karbon kerámia féktárcsák alkalmazását.

Az N Brake Regen rendszer az autóiparban egyedülálló módon akár 0,6 G negatív gyorsulást (lassulást) képes elérni, tovább erősítve az IONIQ 5 N fékteljesítményét. A regeneratív fékrendszer a fékhatás elsődleges forrása, segítségével mérsékelhető az elektromos jármű viszonylag nagy tömegéből fakadó fáradás. Szükség esetén a hidraulikus fékek is működésbe lépnek, így versenypálya-használat esetén sem kell tartani a fékrendszer fáradásától. Az N Brake Regen és a hidraulikus fékek harmonikusan összehangolt működésének köszönhetően a vezető semmit nem észlel a két rendszer közötti átmenetből.

Az autó tömegét könnyű anyagok optimális alkalmazásával csökkentették a mérnökök. Az alapmodell alumínium gépházfedelén túl az alumínium keréktárcsák is az össztömeg mérséklését, a kezes és dinamikus vezethetőséget szolgálják. Az utastérben az IONIQ 5 N olyan, egyedi üléseket kínál, amelyek sportos vezetés mellett is kiváló megtámasztást biztosítanak. A rögzített padlókonzol fokozza a stabilitás és az irányíthatóság érzését, ezáltal még precízebb vezetési élményt biztosít.

A még közvetlenebb kormányreakciók és -visszajelzés érdekében az IONIQ 5 N kormányoszlopát megerősítettük, ami fokozott szilárdságot eredményezett. Ezen túlmenően a modell egyedi N hangolású, fogaslécre ható elektromos kormányszervót (RMDPS) kapott, rövidebb kormányáttétellel és fokozott visszajelzéssel. Mindezen fejlesztések közvetlenebb, részletgazdag visszajelzést adó kormányozhatóságot eredményeztek, ami a magabiztos vezetés egyik alapfeltétele.

Az N Pedál azért született, hogy az elektromos járművek eredendően nagy tömegéhez és méretéhez alkalmazkodva valósítsuk meg a Hyundai bajnok i20 N WRC versenyautóiban megismert, közvetlen vezethetőséget. Az intelligens, szoftveres funkció késlekedés nélküli ráfordulást és közvetlen gázreakciókat eredményez. Az i-Pedál regeneratív fékrendszerhez hasonló technológiát alkalmazó N Pedál a takarékos üzem helyett a villámgyors, lélegzetelállító kanyarvételt részesíti előnyben. A rendszer a hátsó tengelyre ható lassító erőt alkalmazva markáns átterhelést ér el, így a jármű precízebben léphet be a kanyarba.

Az N Drift Optimalizáló funkció számos járműfunkció valós idejű szenzoradatok alapján történő, összehangolt vezérlésével tartja fenn a driftszöget. Az integrált Torque Kick driftfunkció a belső égésű motorral szerelt, hátsókerék-hajtású autóknál alkalmazott kuplungrúgást szimulálja olyan helyzetekben, ahol a drift gyorsabb indítására van szükség.

Az N Nyomatékelosztás (NTD) funkció a hajtóerő első és hátsó tengely közötti eloszlását variálja szabadon, 11 beállítható fokozatban. A vezető a multimédiás képernyőn megjelenő csúszka segítségével állíthatja be a két tengely közötti nyomatékmegosztás számára optimális mértékét.

A hátsó tengelyen ható elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű (e-LSD) a hátsó kerekekre jutó hajtóerő menetkörülményektől függő szabályozásával segít optimalizálni az irányíthatóságot nagysebességű kanyarvétel során, és hatékonyabban kompenzálja a kerék megcsúszását. Az 1800 Nm-re emelt nyomatékkapacitású e-LSD a reakciók pontosabb szabályozásával biztosít optimális teljesítményt. A kiegészítő kerékszenzorok, valamint a fokozott mértékű csillapítást biztosító, megnövelt méretű lengéscsillapítók alkalmazásának köszönhetően az elektronikusan szabályozott felfüggesztés szélesebb menetdinamikai tartományt fed le.

06       Az N márka három teljesítmény-oszlopa: versenypálya-alkalmasság

Az N márka motorsport-génjeit magában hordozó IONIQ 5 N olyan élvonalbeli technológiákat és nagyteljesítményű elektromos fejlesztéseket alkalmaz, amelyek soha nem tapasztalt vezetési élményt biztosítanak versenypályán.

Az IONIQ 5 N lenyűgöző teljesítményre képes: legnagyobb teljesítménye 478 kW / 650 lóerő, maximális forgatónyomatéka 770 Nm (célérték, aktív NGB esetén.) Az autó elektronikusan szabályozott felfüggesztése (ECS) fokozott menetstabilitást, kiemelkedő rugózási komfortot és vezethetőséget biztosít. A vezető az aktuális üzemmód függvényében módosíthatja a felfüggesztés feszességét, így a legváltozatosabb közúti és versenypálya-körülményekhez optimalizálva az IONIQ 5 N reakcióit.

Az IONIQ 5 N új mércét állít az extrém versenypálya-használatra optimalizált hőgazdákodás terén. Az IONIQ 5 N-nél a versenytársakhoz képest kisebb mértékben érvényesül a túlzott hőterhelésből fakadó teljesítményvesztés. A fokozott teljesítményű akkumulátor hőszabályozási rendszer megnövelt hőcserélő felülettel, hatékonyabb motorolaj-hűtővel, valamint akkumulátor-hűtővel rendelkezik. Az akkumulátor és a villanymotor hűtőköre külön radiátort kapott, így az IONIQ 5 N a lehető legtovább elkerülheti a túlmelegedésből adódó teljesítménycsökkenést intenzív versenypálya-használat előtt, illetve annak során.

Az új, exkluzív N kormánykeréken három speciális üzemmód-kapcsoló található. Innen kapcsolhatók például az általános üzemmódok (normál, öko, sport.) A két 'N Egyedi' gomb a vezető kedve szerint programozható, használatukkal bizonyos nagyteljesítményű alrendszerek beállításai a vezető igényeihez, illetve az útviszonyokhoz igazíthatók.

Az N Grin Boost (NGB) funkció tíz másodpercre megnöveli a két villanymotoros hajtáslánc maximális teljesítményét és nyomatékleadását, ezzel robbanásszerű gyorsítóképességgel vértezi fel az IONIQ 5 N-t.

Az N rajtautomatika a lehető legjobb gyorsításról gondoskodik. A funkció már elindulás előtt, még álló helyzetben nyomatékot ébreszt a villanymotorokban, a tapadást három fokozatban (alacsony, közepes, magas) szabályozva minimalizálja a kerék elpörgésének kockázatát, így gondoskodva a lehető leggyorsabb elindulásról: használatával a vezető ugyanolyan robbanékonyan rajtolhat el álló helyzetből, mint egy hivatásos autóversenyző.

Az N Race funkción keresztül a vezető közvetlen módon befolyásolhatja az autó energia-felhasználását. Az IONIQ 5 N vezetője néhány gombnyomással módosíthatja a beállításokat. Két alapvető stratégia közül választhat: ‘Endurance’ vagy ‘Sprint’. Az ‘Endurance’ állás a lehető legnagyobb hatótávolságot biztosítja versenypályán. Ennek érdekében korlátozza a hajtáslánc csúcsteljesítményét, így a rendszer lassabban melegszik fel. Ezzel szemben a 'Sprint' úgy szabályozza a teljesítmény-leadást és a hűtést, hogy rövidebb időtartamra maximális teljesítmény-kifejtést biztosítson. Ennek köszönhetően a vezető pontosan megvalósíthatja energetikai stratégiáját, és biztosíthatja a tervezett menetdinamikai célok elérését támogató, optimális teljesítmény-tartományt.

Ha intenzív vezetésre készül, a pilóta az N akkumulátor előkondicionálás funkció segítségével úgy optimalizálhatja az akkumulátor-cellák hőmérsékletét, hogy azok a legjobb hatásfokkal tudjanak működni. 'Drag' (gyorsulás) üzemmódban az akkumulátor rövid ideig tartó, maximális teljesítmény-leadásra készül fel, míg 'Track' (versenypálya) üzemben úgy szabályozza a hőmérsékletet a vezérlés, hogy az akkumulátor több körön keresztül biztosítson egyenletes teljesítményt. Így az akkumulátor legnagyobb igénybevétel esetén is optimális teljesítményt nyújt.

A Track SOC (Versenypálya töltöttségi szint) funkció automatikusan kiszámítja az előre beállított versenypályára vonatkozó, körönkénti energiafelhasználást. Így a vezető ki tudja számítani, hogy hány kört tehet még meg, és nem kell a hatótávolság miatt aggódnia. Amennyiben a felhasználó köridőt rögzít a versenypálya-térképen, az előző körben mért energia-felhasználást is rögzíti és megjeleníti a rendszer a multimédiás képernyőn.

A ballábfék funkció lehetővé teszi annak a motorsport féktechnikának az alkalmazását, amikor a vezető egyszerre nyomja le a gáz- és a fékpedált, ami intenzív menetkörülmények között optimális irányíthatóságot tesz lehetővé. A funkció kizárólag kikapcsol ESC esetén érhető el.

07      Az N márka három teljesítmény-oszlopa: mindennapi sportautó

Az IONIQ 5 N számos olyan exkluzív, elektromos N sportfunkciót kínál, amelyek élvezetesebbé teszik a mindennapi autóhasználatot.

Felismerve, hogy a felhasználók minél részletesebb visszajelzésre vágynak az elektromos járművekben, a Hyundai N mérnökei kifejlesztették az N e-shift és N Active Sound + rendszereket, amelyek elősegítik az IONIQ 5 N még pontosabb irányítását. A két funkció integrálása fokozott érzelmi kapcsolatot teremt a vezető és autója között.

Az IONIQ 5 N élvonalbeli technológiákat kombinálva szimulálja a belső égésű motorral szerelt sportautók magával ragadó karakterét, ezáltal kivételes vezetési élményben részesíti vezetőjét. Az N e-shift rendszer a belső égésű motorral szerelt N sportautók nyolcfokozatú duplakuplungos sebességváltójának (DCT) működését szimulálja, így a vezető pontosan adagolhatja a teljesítménykifejtést. A rendszer automatikus és kézi kapcsolású üzemben is működtethető. Az N DCT váltóhoz hasonlóan manuális üzemmódban az N e-Shift is leszabályoz a maximális fordulatszám elérésekor. A virtuális fokozatváltások során az autó a kapcsolásokat kísérő rántásokat is szimulálja. Az N mérnökök nem a szokványos módon közelítették meg az elektromos jármű hangzásvilágának kérdését: az IONIQ 5 N nem csupán futurisztikus elektromos hangzást kínál, de a belső égésű motor, illetve a kipufogórendszer hangzását is szimulálja, így fokozva a vezetés magával ragadó élményét.

Az N e-Shift a korábbi villanyautós megoldásoktól eltérően a belső égésű motorok érzését adja vissza, ezzel interaktívabbá, élvezetesebbé téve a vezetés élményét.

Az N e-Shift rendszerhez társuló N Active Sound+ rendszer három markánsan eltérő hangzást kínál. Az ‘Ignition’ (gyújtás) a belső égésű motorral szerelt N modellek motor- és kipufogóhangját szimulálja. Az 'Evolution' a Hyundai EV N tanulmányautójából merít ihletet, míg a ‘Supersonic’ beállítás a vadászrepülőgépek hangzásvilágát idézi. Az N Active Sound+ a menetsebesség és a gázpedál állása függvényében folyamatosan újrakeveri a hangzást, ezzel dinamikus, közvetlen és kommunikatív hangélményt biztosít. A váltási hangok szorosan kapcsolódnak az N e-Shift üzemmódhoz, harmonikusan integrálva a szimulált motorhangokat. Ennek a hangélménynek köszönhetően a vezető hang alapján is fogalmat alkothat a pillanatnyi teljesítménykifejtésről. A rendszer a Bose® prémium audiorendszer nyolc belső hangszóróján kívül két külső hangszórót is alkalmaz. Ezek hangereje szabályozható, legnagyobb értékét a jogszabályok előírásaihoz igazítják.

Az N Road Sense (NRS) funkció magasabb szintre emeli az IONIQ 5 N által kínált vezetési élményt. Az NRS automatikusan felismeri a kanyargós útszakaszt előrejelző táblát, és javaslatot tesz a vezetőnek az N üzemmód aktiválására. Az intelligens rendszer jóvoltából a vezető még izgalmasabb, még inkább magával ragadó élményben részesülhet kanyarokkal tűzdelt országúton.

Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) más rendszerekkel – például az elektronikus vezérlésű, részlegesen önzáró differenciálművel (e-LSD) vagy a fogaslécre ható, elektromos kormányszervóval (RMDPS) – kommunikálva elősegíti, hogy az autó a legteljesebb mértékben kiaknázhassa kanyarvételi és nyomatékvektor-szabályozási képességeit. Míg az ESC-nek már a normál beállítása is alkalmas az élvezetes versenypálya-használatra, az ESC Sport még dinamikusabbá, kezesebbé és kötetlenebbé teszi az autó vezethetőségét.

Az IONIQ 5 N fejlett funkcióival és élvonalbeli technológiáival új mércét állít a műfajban. A Hyundai eddigi legnagyobb, 84,0 kWh kapacitású akkumulátora nagyobb hatótávolságot és fokozott teljesítményt biztosít. Az iparágban általános 400V helyett az IONIQ 5 N kétszer nagyobb feszültségű, ultramodern 800V-os akkumulátor-technológiát alkalmaz, aminek köszönhetően különösen gyorsan, mindössze 18 perc alatt tölthető 10-ről 80 százalékra.

A Digital Charging Solutions töltési szolgáltatóval kötött szerződés alapján igénybe vehető a Plug & Charge szolgáltatás. Ez problémamentes és biztonságos töltési élményt kínál a kompatibilis töltőpontokon, például az IONITY állomásain. A rendszer automatikusan azonosítja a töltőállomásra csatlakozó elektromos járművet és engedélyezi a töltést, így sem okostelefonos applikációra, sem töltőkártyára nincs szükség: a felhasználónak nincs más dolga, mint csatlakoztatni járművét a töltőre, és máris megkezdheti a töltést.

Az IONIQ 5 integrált járműből-a-fogyasztóra (Vehicle to Load, V2L) technológiája révén az ügyfelek bárhol szabadon használhatják vagy tölthetik elektromos készülékeiket. Ez az innovatív funkció még sokoldalúbbá teszi az IONIQ 5 N-t, amely ennek köszönhetően a legváltozatosabb helyzetekhez képes zökkenőmentesen, praktikusan alkalmazkodni. Legyen szó elektromos kerékpár feltöltéséről, elektromos kempingkészülékek működtetéséről vagy háztartási berendezések üzemeltetéséről, a V2L technológia felhasználóbarát és rugalmas megoldást kínál.

Az utastérben a Hyundai online navigációs vezetői környezet (ccNC) fogadja az utasokat: a rendszer egy 12,3 colos infotainment képernyőből, és egy szintén 12,3 colos digitális műszeregységből áll. Ezen túlmenően az IONIQ 5 kiterjesztett valóságú Head-Up kijelzőt (AR HUD) is alkalmaz. A külön kiválasztható kiterjesztett valóságú funkciókkal felvértezett rendszer gyakorlatilag kijelzővé alakítja át a szélvédőt. Az AR HUD segítségével a vezető közvetlenül a látóterében, a szélvédőn jeleníthet meg olyan kulcsfontosságú információkat, mint a navigációs útmutatás, a fejlett biztonsági jelzések, vagy az autó környezete. Ennek az innovatív szolgáltatásnak köszönhetően a vezető gyorsan fel tudja dolgozni az információkat anélkül, hogy tekintetét levenné az útról.

A még inkább személyre szabott vezetési élmény érdekében a központi érintőképernyő, a digitális műszeregység és a head-up kijelző egyaránt exkluzív grafikákat és opciókat kínál az N üzemmódhoz.

A megbízható kapcsolódás érdekében a vezeték nélküli, nagyteljesítményű töltőberendezés NFC olvasóval rendelkezik, támogatva a Digitális kulcs 2. alkalmazását. A fedélzeti klímaberendezésbe integrált hűtő funkciója segítségével megelőzi a telefon túlmelegedését, illetve megnövelt, 15W-os töltési teljesítményt kínál. Az első tálcán kettő, a padlókonzol első részén egy, hátsó felén pedig további kettő USB-C töltő aljzat áll az utasok rendelkezésére.

A Digitális kulcs 2. funkció feleslegessé teszi a hagyományos kulcs használatát: UWB technológia segítségével kínál minden eddiginél kényelmesebb használatot. A rendszer hasonlít az intelligens kulcsra, amennyiben már néhány méteres távolságból érzékeli az autó. Az UWB technológia lehetővé teszi, hogy a felhasználó anélkül nyissa a zárat, hogy közel tartaná telefonját a kilincshez. A telefont ráadásul nem feltétlenül szükséges a vezeték nélküli töltőfelületre helyezni az autó indításához: elég rálépni a fékpedálra, és megnyomni az indítógombot. Az autó megosztását is leegyszerűsíti a technológia: akár tizenöt kulcsot oszthatunk meg rokonainkkal, ismerőseinkkel, és mindegyikhez egyedi engedélyeket és korlátozásokat rendelhetünk hozzá.

Az IONIQ 5 N további újdonsága, hogy minden kompatibilis fedélzeti rendszer támogatja a vezeték nélküli szoftverfrissítést (OTA). Ezeken belül a karbantartási frissítések elsőbbséget élveznek.

A vezeték nélküli Apple CarPlay és vezeték nélküli Android Auto funkciók révén a felhasználók egyszerűen és kényelmesen, kábel használata nélkül az IONIQ 5 fedélzeti kijelzőjére tükrözhetik iOS és Android okostelefonjuk tartalmát és funkcionalitását.

A fejlett technológiai tartalom mellett az IONIQ 5 N a praktikus megoldások terén sem köt kompromisszumot: tágas csomagtere 480 liternyi helyet kínál.

Emellett az IONIQ 5 N egy sor biztonsági technológiát, továbbá a Hyundai SmartSense fejlett vezető-támogató rendszer következő generációját alkalmazza, és ezáltal maximális biztonságot és kényelmet kínál vezetőjének.

A HDA 2 autópálya asszisztens funkció segít tartani a beállított sebességet, illetve az előttünk haladó jármű mögötti követési távolságot, továbbá a sáv középvonalában tartja az autót, akár ívmenetben is. Amennyiben a párhuzamos sávban haladó jármű túlságosan közel húzódik, az IONIQ 5 N úgy módosítja helyzetét a sávon belül, hogy elkerülje a veszélyhelyzetet. Adott sebesség felett, ha a vezető fogja a kormányt, és működésbe hozza a megfelelő oldali irányjelzőt, a rendszer automatikusan sávot vált a meghatározott irányba.

Számos funkció összehangolt működéssel igyekszik megelőzni az ütközést a legváltozatosabb menethelyzetekben. Az aktív holttérfigyelő rendszer (BCA) sávváltás során segít elkerülni az ütközést az IONIQ 6 mögött és mellett haladó járművekkel. Az irányjelző működtetésekor a rendszer figyelmeztető jelzést ad, amennyiben az adott oldalon ütközés veszélyét észleli. Párhuzamos parkolóhelyről történő kiállás során a rendszer automatikus vészfékezéssel előzi meg az ütközést, ha hátulról közeledő gépkocsit észlel.

A parkolást különböző funkciók teszik minden eddiginél egyszerűbbé és kényelmesebbé a legváltozatosabb helyzetekben. A távirányításos intelligens parkolást segítő rendszer 2 (RSPA 2) lehetővé teszi, hogy a vezető kívülről, távvezérléssel parkolja le járművét, vagy álljon ki azzal egy parkolóból. A funkció a párhuzamos, merőleges és átlós parkolási manővereket egyaránt támogatja.

A 360 fokos parkoló kamera (SVM) a jármű környezetét megjelenítő mozgóképpel támogatja a biztonságos parkolást. A Ráfutásos balesetet megelőző rendszer / Aktív holttérfigyelő rendszer / Parkolási manőver során bekövetkezendő ütközést megelőző rendszer (PCA) be- és kiparkolás során megakadályozza az ütközést gyalogosokkal, tárgyakkal. Amennyiben be- vagy kiparkolás során gyalogost, illetve akadályt érzékel a rendszer, figyelmeztető jelzést ad le. Amennyiben a figyelmeztetés ellenére fokozódik az ütközés kockázata, a rendszer automatikus vészfékezéssel segít elkerülni a balesetet. Ezen túlmenően, amennyiben a vezető aktiválja az irányjelzőt, a holttérfigyelő monitor (BVM) a központi kijelzőn megjeleníti a holttéri terület képét.

Hasonló szerepet tölt be a hátrameneti keresztirányú ütközés-elkerülő támogatás (RCCA) funkció, amely tolatás közben megelőzi a balról vagy jobbról közeledő járművekkel történő ütközést. Amennyiben balról vagy jobbról jármű közeledik, miközben az IONIQ 5 N tolat, a rendszer figyelmeztető jelzést ad. Amennyiben a figyelmeztetés ellenére fokozódik az ütközés kockázata, a rendszer automatikus vészfékezéssel segít elkerülni a balesetet.

A ráfutásos balesetet megelőző rendszer 2.0 (FCA 2) menet közben segít megelőzni az ütközést a jármű elé kerülő akadályokkal. Amennyiben az elöl haladó gépkocsi hirtelen lassít, vagy amennyiben az FCA rendszer ráfutásos ütközés kockázatát észleli – például álló gépkocsival, kerékpárossal vagy gyalogossal –, figyelmezteti a veszélyre a vezetőt. Ha a veszélyhelyzet a figyelmeztetés ellenére továbbra is fennáll, a rendszer vészfékezéssel segít elkerülni az ütközést. Amennyiben a rendszer a Hyundai előtt haladó kerékpárost, illetve kereszteződésben kanyarodáskor szemből érkező járművek észlel, vészfékezéssel segít elkerülni az ütközést.

A ráfutásos balesetet megelőző rendszer 2.0 számos forgalmi szituációban támogatja a vezetőt: például, ha kereszteződésben kíván bekanyarodni vagy azon áthaladni, illetve ha a rendszer sávváltás során szemből vagy oldalról közeledő járművet észlel, kiegészítve az elkerülő kormányrásegítés funkcióval. Amennyiben a rendszer kereszteződésen áthajtva úgy érzékeli, hogy fennáll az ütközés veszélye szemből – balról vagy jobbról – érkező járművekkel, vészfékezéssel segít elkerülni az ütközést. Ha sávváltás közben felmerül a szemből érkező járművel, illetve a szomszédos sávban, mögülünk érkező járművel való ütközés kockázata, a rendszer automatikus elkerülő kormányzással segít elkerülni az ütközést, amennyiben nem áll fenn másodlagos baleset veszélye. Amennyiben fennáll a veszélye annak, hogy a mozgó jármű kijelölt nyomvonalán haladva gyalogossal ütközhet, a rendszer automatikus elkerülő kormányzással segít elkerülni az ütközést, ha arra elegendő hely áll rendelkezésre a saját forgalmi sávban.

08          Műszaki adatok

Méretek (mm): (HxSzxM); (tengelytáv) 4715 x 1940 x 1585; 3000
Akkumulátor kapacitás (kWh):84,0
Teljesítmény (kW/LE)448/609; 478/650 (NGB esetén)
Forgatónyomaték (Nm)740; 770 (NGB esetén)
Legnagyobb sebesség (km/óra):260
Gyorsulás 0-100 km/óra (mp): 3,5; 3,4 (NGB esetén)
Hatótávolság (km):448

További részletek a műszaki adatok dokumentumban találhatók.

Jogi nyilatkozat: CO2- és károsanyag-kibocsátási információk

Hyundai IONIQ 5 N vegyes ciklusú üzemanyag-fogyasztás: 0,0 l/100 km, vegyes ciklusú CO2-kibocsátás:0,0 g/km (WLTP)